Fortepiano |
Object from Frida Gerngross
alias Maria Gardi
Author:
Monika Löscher
Monika Löscher
„Mir ist alles einerlei“
The song “Mir ist alles einerlei” comes from the 1930 comedy film Geld auf der Straße directed by Georg Jacoby (1882–1964). The same year he filmed the better-known comedy Pension Schöller, written by his father Wilhelm Jacoby (1855–1925) in 1890. Geld auf der Straße is the first Austrian feature film of the talkie era and starred public favourites such as Rosa Albach-Retty (1874–1980), Hans Moser (1880–1964), Hugo Thiemig (1854–1944) and his son Hans Thiemig (1900–1991). It also marked the debut of one Hedwig Kiesler (1914–2000), the future Hedy Lamarr.1 The catchy music to Geld auf der Straße was written by Stephan Weiß (1899–1984), a popular 1930s songwriter. 2
“Mir ist alles einerlei, ganz einerlei, wer wird das Leben denn so tragisch nehmen. Ob ich Geld hab oder keins, ist alles eins, deswegen brauch ich doch mich nicht zu schämen. Heute ist das Glück bei mir und morgen anderswo […], das Leben ist nun einmal so […]”,[3] Maria Gardi sang in 1930. But why are we talking about Maria Gardi today, and what does she have to do with provenance research in the Kunsthistorisches Museum?
continue
The song “Mir ist alles einerlei” comes from the 1930 comedy film Geld auf der Straße directed by Georg Jacoby (1882–1964). The same year he filmed the better-known comedy Pension Schöller, written by his father Wilhelm Jacoby (1855–1925) in 1890. Geld auf der Straße is the first Austrian feature film of the talkie era and starred public favourites such as Rosa Albach-Retty (1874–1980), Hans Moser (1880–1964), Hugo Thiemig (1854–1944) and his son Hans Thiemig (1900–1991). It also marked the debut of one Hedwig Kiesler (1914–2000), the future Hedy Lamarr.1 The catchy music to Geld auf der Straße was written by Stephan Weiß (1899–1984), a popular 1930s songwriter. 2
“Mir ist alles einerlei, ganz einerlei, wer wird das Leben denn so tragisch nehmen. Ob ich Geld hab oder keins, ist alles eins, deswegen brauch ich doch mich nicht zu schämen. Heute ist das Glück bei mir und morgen anderswo […], das Leben ist nun einmal so […]”,[3] Maria Gardi sang in 1930. But why are we talking about Maria Gardi today, and what does she have to do with provenance research in the Kunsthistorisches Museum?
continue
Fortepiano, 1810 © KHM-Museumsverband
Object description/title: fortepiano
Inventory number: SAM_440
Date of manufacture: 1810
Place of manufacture: Vienna
Manufacturer/artist: Johann Promberger (1779–1834)
Dimensions: 220.5 × 115.0 × 85.0 cm
Users: Maria Gardi / Frida Gerngross, Marie Gerngross
Date of acquisition: March 1940
Type of acquisition: purchase
Current location in the museum: depot (24 January 2022)
Inventory number: SAM_440
Date of manufacture: 1810
Place of manufacture: Vienna
Manufacturer/artist: Johann Promberger (1779–1834)
Dimensions: 220.5 × 115.0 × 85.0 cm
Users: Maria Gardi / Frida Gerngross, Marie Gerngross
Date of acquisition: March 1940
Type of acquisition: purchase
Current location in the museum: depot (24 January 2022)